In 3 stappen leren Nee zeggen! (En JA tegen jezelf!)

Heb jij ook weleens het gevoel dat jouw leven alleen maar bestaat uit slechts één grote reeks van verplichtingen? Je moet naar je werk, je moet sporten, je moet naar dat etentje, je moet gezond koken en ga zo maar door. Tjah, veel van deze dingen moeten ook wel gebeuren, want ze zorgen ervoor dat we een goed leven hebben.  Maar het probleem is vaak dat we het gevoel hebben dat het allemaal opgelegd is en dat we er niet zelf voor kiezen.

Op sommige verplichtingen kun je dus ook een antwoord geven als ‘Nee’, alleen dat Nee zeggen kan soms nog wel een probleem of issue zijn. Vooral als je Nee denkt maar elke keer Ja eruit floept, zoals Anne. Lees hier haar verhaal. 

Hieronder lees je hoe je in 3 stappen ‘Nee’ kunt zeggen zonder jezelf te verliezen. Leren ‘Nee zeggen’ zal je niet alleen helpen om je gevoel van zelfvertrouwen te vergroten, maar het zal je ook behoeden voor stress, een burn out en zelfs een depressie. Het helpt je om prioriteiten te stellen en je houdt ‘het heft in eigen hand’ jij beslist. ‘Nee zeggen’ tegen iets betekent ‘Ja zeggen’ tegen jezelf! Hoe fijn is dat! Meer tijd voor jezelf en een fijner leven.

STAP 1:

Ken je grenzen! Vaak gaan we over onze grens heen. We denken dat we het allemaal wel aankunnen. We doen het er wel even bij. Maar eigenlijk al bij het ‘Ja’ zeggen begint je lichaam al tegen te sputteren (buikpijn, zweten, etc.). Je lichaam is eigenlijk een heel mooi instrument om jou dit feilloos aan te geven. Weet wanneer jij tegen je grens aanloopt. Misschien zie je het al van ver aankomen, dan weet je dat je NU moet ingrijpen. Maar vaak zijn we te laat en kennen we die grens pas als we er overheen zijn. Luister naar je lichaam!

STAP 2:

Wat doe je als je weet waar je grens ligt en je op het punt staat om een keuze te maken waa je niet achter staat? Je kunt dan een van onderstaande antwoorden gebruiken;

  • Ik kom er op terug:

Wanneer het woord; Ja, op het puntje van je tong ligt maar je eigenlijk NEE wil zeggen. Dan is ‘Ik kom er op terug, een zin die je kunt gebruiken om even op adem te komen en na te denken over wat je nu écht wilt en hoe je dat gaat zeggen.

  • Helaas of jammer:

Wanneer je wel iets wilt maar er geen tijd voor hebt, want anders komt je eigen werk in het gedrang en zul je op deze manier maar achter de feiten aan blijven lopen dan kun je bijvoorbeeld zeggen:

– Hartstikke leuk maar helaas past het niet in mijn agenda of

– Jammer, ik zou het zo voor je gedaan hebben maar ik heb al andere taken staan. Ik kan je dit keer helaas niet helpen.

  • Gewoon Nee zeggen:

Nee is ook een antwoord. Het heeft niks met de persoon te maken tegen wie je het zegt.

Wanneer je weet dat het echt niet gaat of gewoon geen zin hebt maar die persoon niet voor het hoofd wil stoten.

– Bedankt (voor de uitnodiging), dit keer moet ik overslaan. (verdere uitleg is niet nodig).

– Of Bedankt (voor de uitnodiging), ik zit helemaal volgepland.

STAP 3:

Als je ‘nee’ hebt gezegd is het de bedoeling dat je je gaat focussen op datgene waar je nu ‘ja’ tegen hebt gezegd. Bijvoorbeeld tegen dat moment dat je een avond heerlijk kunt gaan Netflixen…;-) Kijk niet achterom en laat je niet leiden door de angst om iets te missen (FOMO -the Fear of Missing Out) want spijt krijgen is echt niet nodig. Jouw keuze is gemaakt door jou, omdat jij het beste voor jezelf wilt. Deze keuze geeft je meer ruimte, rust en zeker minder stress. Dus ik zou zeker dubbel en dwars gaan genieten van het Ja! zeggen tegen jezelf!

 

Heb jij nog meer hulp nodig bij het ‘Nee leren zeggen’? Wil jij mij laten weten waar je tegenaan loopt? Dat kan je doen door het contactformulier in te vullen of door GRATIS en vrijblijvend een Clarity sessie aan te vragen. 

Ik help je graag verder!

 

 

 – NEE zeggen! Het klinkt onaardig. Maar soms is het nodig, zodat je aardig kunt zijn voor jezelf! 

Pin It on Pinterest